tisdag 22 februari 2011

Våröl

Våröl i frostbiten trädgård
Två svenskar och en amerikan provas den här gången. Välhumlat som sig bör nuförtiden! Först ut är S:t Eriks vårlager (nr 1401) som ser väldigt tunn och ljus ut när man häller upp den, men oj vilken smakrik och trevlig öl. Riktigt god, frisk humlesmak och inte så alkoholstark. I Sydsvenskans senaste söndagsbilaga beskriver Håkan Engström smaken som "en sällsam kombination av tallkåda och kattlåda". Jag kan ha lite svårt att hitta de smaker som "förståsigpåare" hittar. Hos mig räcker det med att jag tycker att det smakar jäkligt bra. I nämnda tidning får S:t Eriks vårlager fyra av fem i betyg. I min mun är det en självklar femma och jag kommer att köpa fler.

Den andra svensken är Oppigårds Spring Ale (nr 1414). Oppigårds från Dalarna brukar göra öl som fungerar och det gör den här också. Lite mer färg i glaset men lite mindre smak. Humlesorten chinook smakar åt grapefrukthållet och den har en angenäm beska. Når inte riktigt ända fram. Gott för all del men det lilla extra saknas. Fyra humlekottar i betyg.

Modus Hoperandi IPA (nr 1501) från amerikanska Ska Brewing Company får även den full pott i Sydsvenskans test. Den är ordentligt bärnstensfärgad och är mer bitig i smaken än de andra två. Delvis beroende på mer alkohol men också en större beska. Jag föredrar de mindre alkoholstinna och lite mindre beska ölen ovan. Betyget får bli en trea.

2 kommentarer:

  1. Epic Armageddon IPA ska vara en winner enligt utsago.

    SvaraRadera
  2. Hört det också! Måste provas....

    SvaraRadera