torsdag 7 mars 2013

Rimmad torskrygg med sandefjordsmör


Rimmad torskrygg med sandefjordsmör

Mannerström lagade till och de tävlande i Sveriges mästerkock skulle kopiera. Det gjorde jag också! Så här gick det till när jag lagade till min variant.

Rimmad torskrygg med sandefjordsmör
2 pers

350-400 gram torskrygg
smör
1 liten morot
1/4 purjolök
1 dl grädde
1 dl créme fraiche
100 gram smör
1/2 citron
1 tsk - 1 msk söt senap
rejält med hackad gräslök
salt och peppar

Gör så här:
  1. Skär torsken i portionsbitar och lägg den i saltat vatten i en halvtimme. Vattnet ska vara som salt havsvatten ungefär.
  2. Torka av torsken och lägg den i en ugnsform med lite hyvlat smör ovanpå. sätt in i 175 graders ugn tills innertemperaturen är 47 grader.
  3. Strimla morot och purjo fint och ge det ett snabbt uppkok i lte lättsaltat vatten. Häll av vattnet.
  4. Koka upp grädde och créme fraiche och låt det puttra lite. Sänk värmen och blanda i smöret klickvis tills det har smält. Pressa i saften av en halv citron. Värm försiktigt igen. Smaka av med senap, salt och peppar. Blanda sist i gräslöken. Red med lite såsredning om det behövs.
  5. Servera med kokt potatis och toppa torsken med morot och purjo.

1 kommentar:

  1. Hej.
    Jag har gjort denna maträtt ett par gånger. Helt fantastiskt gott! Jag upplever att man behöver vara försiktig med citronen i såsen. Syran tar lätt överhanden.

    SvaraRadera