söndag 20 februari 2011

Couscous med hjortfärsspett, äppeltsatsiki och tabouleh

Couscous med hjortfärsbiffar, äppeltsatsiki och tabouleh

Jag tittar inte särskilt ofta på "Halv åtta hos mig" men jag har förstått att det är väldigt populärt. I ärlighetens namn har jag lite svårt för de klämkäcka kommentarerna. På min arbetsplats pratas det ganska ofta om vad som lagats och jag blev nyfiken när de pratade om en äppeltsatsiki som tydligen var väldigt uppskattad. Det lät onekligen friskt och gott. Då infann sig frågan vad jag skulle hitta på till tsatsikin. Sista påsen hjortfärs blandades med lite fläskfärs och diverse kryddor och stektes på spett. Till detta serverade jag couscous och tabbouleh.

Äppeltsatsiki
Gör så här:
  1. Riv ett syrligt äpple och krama ur saften.
  2. Blanda ca 2 dl matlagningsyoghurt eller annan yoghurt (grekisk, turkisk) med äpplet.
  3. Pressa i 1-2 vitlöksklyftor.
Äppeltsatsiki
Tabouleh

2 rejäla knippen bladpersilja
3 stora tomater eller massor av mindre
1 gul lök
1 näve färsk mynta
1-2 citroner
2 msk olivolja
en nypa salt


Gör så här:
  1. Hacka persilja, tomat, mynta och lök mycket fint  och lägg i en skål.
  2. Tillsätt pressad citron, olja och lite salt.
  3. Smaka av och ta eventuellt mer citron, olja och/eller salt.
Tabouleh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar