onsdag 9 februari 2011

Makaronipudding

Makaronipudding med chorizo

Makaronipudding minns jag att min mamma gjorde när det fanns pasta (oftast makaroner) över. Minns också att jag tyckte att det var ganska okej. Jag menar, mackisar är alltid mackisar. Nu kan man ju faktiskt göra detta som en rätt utan att man utgår ifrån rester. Kan bli riktigt gott och förtjänar ett bättre rykte. Prova den här varianten och våga gärna testa själva genom att byta korvsort och därmed kryddning. Osten kan också varieras och blandas, av sorter man tycker är goda eller har hemma.

Makaronipudding
4 pers

4 dl okokta makaroner (ej snabbmakaroner)
200 gram chorizokorv
1/2 gul lök
1/2 purjolök
2 dl riven ost (jag tog 50/50 av cheddar och parmesan)
1 tsk salt
svartpeppar
3 ägg
4 dl mjölk

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Koka makaronerna
  3. Ta bort skinnet från korven och finhacka innehållet.
  4. Fräs hackad lök, purjo och chorizohacket i smör, häll över i en smord ugnsform. Rör ner mackisar och ost. Smaksätt med salt och peppar.
  5. Vispa ihop ägg och mjölk, häll det i formen.
  6. Grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar