måndag 7 februari 2011

Laxstroganoff

Hittade ett recept på laxstroganoff i en bok av Melker Andersson. Det lät spännande och lite annorlunda så det bestämde jag mig för att prova. Det mesta av ingredienserna hade jag redan hemma och laxen köpte jag av fiskhandlarn. Håll till godo:



Utdrag ur Melker Anderssons kokbok

Laxstroganoff
4 pers

600 gram laxfilé i kuber
5 cm purjolök
1 röd chili (finhackad)
1/2 röd paprika
1/2 gul paprika
1 gul tomat
1 röd tomat
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk dijonsenap
2 dl crème fraiche
2 dl färdig tomatsås
1 msk kapris
1 msk hackad dragon

Skär lök och purjo i ganska stora bitar. Hacka vitlöken fint. Fräs all lök i lite olja någon minut och lägg sedan i paprika och tomat i stora bitar och stek vidare i ett par minuter innan du blandar i resten av ingredienserna utom laxen. Låt puttra i 10 minuter. Smaka av såsen med salt och peppar och när du är nöjd med smaken så lägger du i laxen och låter det puttra lätt i ett par minuter. Klart att servera!
I Melkers bok förslår han att man serverar rätten med råris. Barnen tyckte inte att det var någon bra idé så det blev tagliatelle. För att få något grönt till så värmde jag lite bladspenat. Lite parmesan blandat med finhackad dill och rivet limeskal blev trevligt strössel till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar