måndag 7 februari 2011

Salt and vinegar på burk

Som jag tidigare nämnt i flera inlägg så är jag svag för vinäger i alla dess former. En god vinäger kan man nästan dricka som den är. När det gäller snacks med denna smak så är utbudet i Sverige väldigt dåligt. Åker man till de brittiska öarna så är utbudet ett helt annat både vad gäller vinägerchips men också när det gäller antalet varumärken och storleken på påsar. Jag saknar de små påsarna i rätt prisklass här hemma. Istället går vi mot allt större påsar och 300 gram är inte ovanligt idag. Kommer ihåg när man kunde köpa flera småpåsar i en stor. Praktiskt, om än lite mycket förpackning kanske, men lagom mycket åt gången och sprödheten bevaras.
När äldste sonen förra sommaren var på språkresa i England så beställde jag vinägerchips. Jag väntade mig åtminstone en stor påse. Han kom hem med en öppnad liten påse. Han påstod att den skulle svälla och explodera på planet annars. Lite, men ack så gott!
När vi för ett par år sedan reste runt i Sydafrika så var det samma där. Utbudet av vinägerchips var stort. Jag frossade! Bekanta i Pietermaritzburg var också glada i dessa chips och de visade mig att man kunde köpa "salt and vinegar" som krydda. Denna krydda är suverän till pommes och det allra bästa är att de andra i min familj inte är några fantaster så än så länge finns det lite kvar i burken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar