söndag 16 januari 2011

Dovhjortsfilé med vinägrettspotatis och blåbärssky

Jag har haft turen att få fatt i lite dovhjortskött. Till helgen tyckte jag att det kunde passa bra att prova filén. Två små rackare som jag valde att steka som de var på ganska hög värme med stektermometern instucken i den ena. Filéerna var väldigt små så det gällde att passa dem. När innertempen låg på 55 grader tog jag av dem och svepte in dem i folie några minuter. De blev perfekt rosa i mitten och fantastiskt möra och goda. Till detta serverade jag vinägrettspotatis som jag hittade recept på i en systembolagstidning. Såsen som också blev väldigt lyckad hittade jag på matklubben.se (tack Queenie).

Två små dovhjortsfiléer

Vinägrettspotatis
4 pers

600 gram skalad potatis
4 msk rapsolja
1 msk rödvinsvinäger
4 vitlöksklyftor
hackad färsk timjan
salt och vitpeppar
smör

Skiva potatisen tunt. Blanda olja, vinäger salt och peppar och blanda allt med den skivade potatisen. Lägg potatisen omlott på en smord ugnsplåt. Lägg på finhackad vitlök, timjan och lite hyvlat smör. Baka i 25 minuter i 200 grader.

Blåbärssky
4 pers

2 dl rödvin
2 dl vatten
1 dl blåbär
1 msk viltfond
1-2 tsk honung
1 msk smör
salt och peppar

Koka ihop vin, vatten och fond tills ungefär hälften återstår. Passera blåbären genom en sil och häll i purén och honungen. Smaka av med salt, peppar och en klick smör. Red såsen med maizena eller såsredning till önskad konsistens.


Dovhjort och ett gott rödvin. Lördagen räddad!



Dovhjortsfilé med vinägrettspotatis och blåbärssky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar