lördag 15 januari 2011

Prinsesstårta med Nutella


Tipset att ha Nutella i prinsesstårtan fick jag av en kollega på jobbet (tack Jenny). Själv är jag såld på prinsesstårta och tycker att det är den absolut godaste bakelsen/tårtan. Annette och barnen är väldigt svaga för Nutella så jag tänkte att kombinationen borde vara oslagbar. Det passade då utmärkt att göra en sådan tårta till Annettes barnmorskeexamen. Jag köpte färdiga tårtbottnar och ett grönt marsipanskal och satte igång. Hur man varvar ingredienserna och hur mycket man tar av varje är ju faktiskt en smaksak. Se bara till att ha med hallonsylt, vaniljkräm, grädde och Nutella. Bygg gärna lite på höjden på mitten så inte tårtan blir helt platt. Garneringen är ju också en smaksak. Mina barn klagade på att jag inte hade någon ros på toppen men jag orkade faktiskt inte anstränga mig så mycket. Lite florsocker fick räcka.

4 kommentarer:

  1. Låter supergott med Nutella, har aldrig ens tänkt tanken trots att prinsesstårtan är en favorit! Måste prova på nästa kalas i februari.
    Hade du det som ett eget lager eller blandat i något annat?
    /Heléna Jakobsson

    SvaraRadera
  2. Eget lager. Såg ut så här: botten, hallonsylt, botten, nutella, vaniljkräm, grädde, botten och sist grädde för att få locket att fästa lite.
    Choklad och hallon är ju en superkombo i alla lägen så nutella och hallon funkar lysnade också även om det inte är choklad i den meningen.

    SvaraRadera
  3. Det ser riktigt gott ut! Den där Jennie verkar trevlig.
    Anonym

    SvaraRadera
  4. Hejsan!


    Är äntligen utbildad konditor och gick ofta med saker till min lärare som han inte hade hört om. Sen är det roligt när man gör egna idéer men nutella med prinsesstårta var lite skumt måste jag säga xD

    SvaraRadera