lördag 5 mars 2011

SM-guld och romsås


Vilken trevlig helg! Fredagen, efter en vecka som försvann i en rasande fart, var vikt för ett par goda öl med några arbetskamrater på Bishops Arms. Provade först en amerikansk dubbel-IPA från Southern Tier. En riktigt smakrik humlebomb som gillades mycket. Jag hann dessutom med att prova en roasted IPA med Nelson Sauvin som enda humlesort. Glömt namnet på själva bryggeriet men det var amerikanskt. Ölet var ändå inte lika gott som dubbel-IPAn så glömskan gör inte så mycket.

Min bror kom sedan och hämtade mig för färd mot Dalby där vi skulle tillbringa kvällen med god mat, dryck och "På spåret". Sämst gick nog resandet på TV. Maten däremot blev riktigt bra. Oxrullader med gott parmesankryddat potatismos och gräddsås. Deserten blev om möjligt ännu mer lyckad. Jag hade aldrig tidigare gjort en chokladfondant men tyckt att det sett så fantastiskt smarrigt ut. Resultatet denna kväll blev just fantastiskt. Tyvärr förevigades detta inte på bild men jag kommer snart att göra sådana igen. Tillbehören i form av vaniljglass och blodgrapefiléer var klockrena till chokladen. Under kvällen provades också två sorters Epic öl och en Mohawk:
Epic Mayhem (nr 11133)  Ganska okej öl men lite intetsägande. God men karaktärslös.
Epic Stout (nr 11126) En riktigt god mörk öl som passade bra till chokladfondanten.
Mohawk vs Goldings (1407) Tråkig, tunn och "ospännande".

Gustav 1 år!

Lördagen började med en tidig morgon. Solen väckte mig vilket var ganska angenämt för omväxlings skull. Scrambled eggs on toast och kaffe går inte av för hackor en sådan morgon. Idag skulle vi på kalas och fira svärföräldrarnas hund! Gustav, som är en "softis", fyllde 1 år! Efter att ha införskaffat presenter i form av hundben och en pipleksak så fick vi prinsesstårta, namnad och allt! Eftersom vi ändå var på Limhamn så passade vi på att besöka Limhamns fiskrökeri. Jag hade varit sugen på varmrökt lax en längre tid så det blev det. Vi köpte också på oss lite av deras hummersoppa till förrätt.

Blå prinsesstårta fån Flyinge

På kvällen provade vi soppan som vi tyckte var alltför salt. Smaken i övrigt var god. Till den varmrökta laxen kokte jag potatis och sugar snaps och gjorde en kall sås som är super till sådan lax.

Romsås
4 pers

1 burk créme fraiche (lätt)
1 msk pressad citron
1 msk kaviar (typ kalles)
1 liten burk kaviarmix
1 msk vitt vin
lite hackad dill eller gräslök eller både och
salt och peppar

Blanda allt och låt stå en stund. Smaka av med salt och peppar.

Romsås med kaviar

På kvällen fick jag ett mail från OLW där de tyckte att jag skulle smaksätta min egen chipssort på deras sida "Mysmatchen" Gå gärna in och rösta på mitt förslag "Great British Chips (eller gör ett eget). Pinsamt i sammanhanget är att jag i hastigheten stavade fel på namnet på påsen. Ja, ja!



Som grädde på dagens mos vann Gårdarike, äldste sonens lag från Vellinge, inofficiella SM i innebandy för 14-åringar i Falun! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar