fredag 18 mars 2011

Hyllning till Japan

Svårt att låta bli att tänka på Japan i dessa tider. Här sitter man en fredagskväll i trygga Sverige och har det så fruktansvärt bra och har ändå mage att gnälla emellanåt, och då åt banala, världsliga ting. Jag tänkte att jag skulle på något sätt låta mig inspireras och tänka på Japan även under fredagsmyset. Första tanken var att använda både lax och tonfisk till den här rätten men den alltid så välsorterade fiskbilen har aldrig tonfisk just de få gånger som jag har bestämt mig för det. Jag får väl lära mig att ha lite bättre framförhållning så att jag kan förboka hos dem. Nu blev det bara lax så då fick det bli med två olika smaksättningar. Glasnudlar är gott om de blir lagom mjuka. De kan lätt bli kleggiga om man låter dem stå för länge och då blir allt en enda stor och misslyckad klump. Som tillbehör och ett roligt inslag på tallriken serverades också smaksatt sjögräs!

Fiskbilen från Lomma. Standard på fredagar.

Två sorters lax med glasnudlar och sjögräs
Garlic and black pepper flavoured seaweed

Två sorters lax med varm glasnudelsallad
4 pers
Källa: Santa Marias hemsida

ca 700 gram färsk laxfilé
teriyakisås
Wasabi & Sesame-krydda (Santa Maria)
1 paket glasnudlar (3-4 port)
1/2 orange paprika
75 gram sockerärtor
4 salladslökar
1/2 vitlöksklyfta
böngroddar (färska eller på burk)

Dressing
ca 2 cm ingefära (riven)
juicen från 2 limefrukter
1/2 vitlöksklyfta
1 1/2 msk sesamolja
1 1/2 msk soja
1 msk flytande honung
1/2 röd chili
Blanda allt till dressingen

Gör så här:
  1. Skär laxfilén i stavar (ca 5x1,5x1,5 cm)
  2. Laga till glasnudlarna enligt förpackningen.
  3. Strimla paprika, sockerärtor, lök och vitlök fint och fräs i olja ett par minuter. Blanda i böngroddarna och låt dem bli varma också.
  4. Blanda grönsakerna med nudlarna.
  5. Häll över dressingen och blanda lätt.
  6. Stek laxen runt om, gärna i grilljärn.
  7. Pensla hälften av laxstavarna med värmd teriyakisås. Den andra hälften rullar du i Wasabi & Sesame-krydda.
  8. Servera på förvärmda tallrikar och gärna en bit lime till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar