måndag 28 mars 2011

Chocolate chip cookie i gjutjärnspanna

Äckligt god smet!

Klar för ugnen

Kaffe och kaka i vårsolen
Massor av choklad, massor av smör, massor av socker och så lite jordnötssmör. Kan det bli annat än gott? En kollega till mig på jobbet hade häromveckan tagit med en bit kaka till mig (Tack Carro). Den var riktigt smarrig och god så jag bad om receptet. Receptet fick jag och när min bror och hans familj skull komma på middag så tänkte jag att det hade varit något som skulle falla dem i smaken. Ja, inte till middag då, utan till dessert! Efter middagen rörde jag ihop ingredienserna och jag hade svårt att hålla allas fingrar borta från bunken. Degen var riktigt läcker och bunken blev renskrapad. Vi åt sedan kakan ljummen med lite vaniljglass till. Efter att sedan ha ätit kakan kall så är vi alla överens om att den är om möjligt ännu godare helt avsvalnad.

Chocolate chip cookie i gjutjärnspanna

200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
0.5 tsk salt
2 dl hackad mörk choklad
2 dl hackad mjölkchoklad
1 dl jordnötssmör 

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en stekpanna i gjutjärn, ca 25 cm i diameter.
  2. Vispa smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägget.
  3. Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och salt. Rör ner i smeten och blanda till en slät deg. Tillsätt chokladen och jordnötssmör.
  4. Tryck ut degen i stekpannan. Grädda i ugnen i ca 40 minuter. Låt inte kakan stå inne för länge för den fortsätter att gräddas en stund sedan den har tagits ut ur ugnen.
  5. Låt svalna på galler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar