söndag 12 juni 2011

Grillad vildsvinsfilé med mumsig sås

Glacerad vildsvinsfilé

Ugnspotatis med "crunchy" salvia


Suveränt kött

Vildsvinsfilén blev magiskt god. Först la jag filéerna i en marinad som jag hastade ihop (chilimarinad, soja och en stark sås lämpad för kycklingvingar). Detta använde jag sedan som glace när temperaturen närmade sig 68 grader. Jag lät sedan köttet vila i folie medan jag tog fram övriga ingredienser på bordet. Till köttet serverades ugnsrostade färskpotatisar, morötter, lök och diverse örter från trädgården (timjan, salvia, bladpersilja, rosmarin och kinesisk gräslök). Kom ihåg att blanda örterna med olivolja och lägg med dem i ugnen på slutet så bränns de inte utan blir nästan lite crunchy (tack Jamie Oliver!). Speciellt salviabladen blir fantastiska.

Mycket god sås!
Såsen gjorde jag genom att blanda grädde och mjölk ungefär 50/50. Det är det bästa sättet tycker jag. Varken grädde eller mjölk innehåller några tillsatser vilket de flesta matlagningsgräddena gör. Du får dessutom en god gräddig smak utan att det blir för fettigt. I kylen hade jag en halv burk Crème Bonjour med kantarellsmak som fick åka med. Så här blev såsen till:

Sås till grillat
4 pers

2 dl grädde
2 dl mjölk
1 msk viltfond
1 msk rostad scharlottenlökfond
1 msk soja
1 msk sweet chili
1/2 liten burk Crème Bonjour Kantarell
1 msk äppelbalsamvinäger
nymald svartpeppar

Koka ihop allt och red av.

Slutet gott, allting jättegott

2 kommentarer:

  1. Ser smaskens ut. Få saker slår den vilda grisen. Utsökt.

    SvaraRadera
  2. Väldigt inspirerande recept och foton! Nu vet jag vad jag skall laga för nyårsmeny hos oss, tack!

    SvaraRadera