söndag 26 december 2010

Ryggfilé med ugnsrostade rotsaker och vitlökssås med portvin

Får äldste sonen välja mat så blir det ryggfilé 10 gånger av 10. Ryggfilé kan vara lite förädiskt tycker jag. Lika mört och fantastiskt som det kan vara när det är som bäst, lika segt och tråkigt kan det vara andra gånger. Den här gången var köttet toppen. Det gäller att hitta bitar som har en del insprängt fett. Den här gången tänkte jag ta hjälp av ett par TV-kockars tips. Gordon Ramsay kavlade sina biffar, så jag skar min ryggfilé i ganska tjocka skivor. Sedan kavlade jag dem något tunnare. Gör detta köttet mörare? Ja, mört blev det iaf. Stekte köttet rakt upp och ner i grillpannan. Sedan ville jag prova Jamie Olivers ugnsrostade potatis. Jag kokade potatishalvor i 10 minuter innan jag hällde av vattnet och sedan skakade grytan lite så att ytan på potatisen blev lite "grynig". In i ugnen på 200 grader med ett par rejäla klickar smör ovanpå. När potatisarna närmar sig klara så ta din mosstöt och tryck till dem så att de bli lite tillplattade. Ytan mot botten på formen eller ugnsplåten blir större och därmed också den frasiga ytan på potatisen. Resultatet blev faktiskt riktigt bra.

Alla var så hungriga så jag glömde fotografera innan vi åt

Jag kokte morötter i 10 min och gulbetor i 20  min. Morötterna blandade jag med olivolja, rosmarin och saften från en clementin. Gulbetorna blandades med olivolja och balsamvinäger, sedan in i ugnen tillsammans med potatisen. Flingsalt och peppar på.

Vitlökssås med portvin

Vitlökssås med portvin
4 pers

2 dl grädde
2 dl mjölk
1 Fond du chef beef
1/2 dl portvin
1 msk soja
1 msk vinbärsgelé
ca 6 vitlökslyftor

Koka ihop allt utom vitlöken. Den lägger du i ugnen med potatisen och de andra rotsakerna i ca 10 minuter. Ta sedan ut dem och pressa dem i såsen. Smaka av med salt och peppar. Grymt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar