lördag 18 december 2010

Pasta vongole

Äntligen fick jag fatt i ett nät med hjärtmusslor. Receptet har jag lånat från Feskhandlar´n i Lomma fiskbil där jag hade beställt musslorna. Tyvärr har jag inte lyckats få barnen att äta musslor än. Resultatet blev iallafall jättegott.
 
Hjärtmusslor från Lomma fiskbil
 
 Pasta vongole
4 pers

1 kg hjärtmusslor
4 klyftor vitlök
ett knippe persilja
en halv röd chili
olivolja
50 g smör
salt och peppar
1,5 dl vitt vin
skalet från en citron
 
Pasta vongole

Lägg musslorna i saltat vatten så spottar de ut eventuell sand. Eftersom musslorna odlas i sand är detta moment viktig för att vara säker på att inte få någon sand i maten.Jag lyckades ganska bra men det uppstod visst "crunch" ibland. Frågan är hur mycket salt man ska ha. Jag tog någon msk till en liter vatten och det blev lite sand på botten av skålen.
Häll av saltvattnet och spola musslorna under kallt vatten och kassera alla musslor som är öppna eller sönder.
Fräs olivolja, smör, finhackad vitlök och hälften av den hackade persiljan i en kastrull. Krydda med salt och peppar. Slå på vitt vin, koka upp och häll i musslorna. Rör om och lägg på locket. Låt musslorna ångkoka ca 3-4  minuter.Skaka ett par gånger. Blanda i chilin, resten av persiljan och rivet citronskal.
Rör ner kokt pasta (t.ex. fettuchini) i musslorna och servera på fat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar