fredag 26 november 2010

3 rätters med musslor, gös och pepparkakscheesecake

Fredagar betyder fisk i familjen Mörk. Fiskbilen från Lomma med sitt stora utbud kommer varje fredag och jag är stammis där. Vänliga, hjälpsamma och kunniga! Idag hade jag fastnat för ett recept med gösfilé som jag tänkte modifiera lite. Nämnda fisk är för tillfället väldigt dyr men kostar det så smakar det. Jag tycker att mat ska få kosta. Det finns mindre viktiga saker att dra ner på. Iallafall, väl hemma med gösfiléerna och ett nät musslor så satte jag fart när resten av familjen var upptagna med träning mm.

Musslor med äpple
4 pers

1 nät musslor
2 sharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 äpple
1 dl äppelcider
1 dl grädde
salt och peppar
2 msk finhackad bladpersilja

Stek den finhackade löken i en rejäl klick smör ett par minuter. Lägg i det tärnade äpplet och stek ytterligare en minut innan du häller på cidern och musslorna och kokar tills musslorna är klara. Häll på grädden och låt det bli varmt. Smaka av med salt och peppar. Släng bort de musslor som inte öppnat sig. Garnera med finhackad bladpersilja vid serveringen.




Stekt gösfilé med broccoli och spenat
4 pers

ca 600 gram gösfilé med skinnet kvar
2 stånd med broccoli
ca 100 gram bladspenat
salt och peppar


Stek gösen med skinnet neråt i lite olja på ganska stark värme. Kör klar den i ugnen på 120 grader eller stek den lätt på den andra sidan också tills den är genomstekt.
Spara buketterna från ett broccolistånd. Koka resten av broccolin tills den är mjuk och mixa den. Spara lite av kokvattnet som du kan tillföra för konsistensens skull. Mixa ner spenat och salta och peppra efter smak. Spara några spenatblad och resten av broccolin (som du kokt lätt) till dekoration. Jag fick supergod spad över från musslorna som jag använde som sås. Servera fisken som den är eller med exempelvis pressad potatis eller mos.


Pepparkakscheesecake


150 gram pepparkakor
75 gram smör
400 gram philadefiaost
1 dl kesella 10%
1 dl socker
250 gram vit choklad
75 gram mörk choklad


Smält smöret och blanda med väl krossade pepparkakor. Jag valde glutenfria sådana då vi hade besök av allergiker. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i 8-10 min. Rör ihop ost, socker och kesella. Blanda i smält vit choklad under omrörning. Blanda sist i hackad mörk choklad och häll smeten i formen. Frys  i 4 timmar. Servera med röda bär. Lingon är gott till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar