måndag 16 maj 2011

Ireland part 2, Salt & Vinegar

Jag må vara lite skruvad men ett mål med resan till Irland var att botanisera i livsmedelsbutiker för att se vad man kunde hitta för roliga och annorlunda varor. Utbudet jämfört med svenska butiker är likartat såklart men det är alltid kul att kolla. Jag åt bland annat väldigt god grekisk körsbärsyoghurt. Utbudet av godis är lite annat än vårt Maraboudominerade chokladutbud. Därmed inte sagt att det är bättre. Men chipsutbudet då? För det första gillar jag att man oftast köper stor påse med massor av mindre påsar i. Det gör det lättare att sluta äta i tid, att bara ta en liten påse när man är sugen utan att resten av de 250 grammen blir saggiga. Dock inte så miljövänligt med alla dessa förpackningar....Ja, utbudet av salt & vinegarchips är några hundra procent större än hos oss och eftersom jag är väldigt svag för dessa så provades många sorter.

Jodå, 3,5 av 5

Helt OK. 4 av 5
Nästintill oätliga. 1 av 5 (observera att det är en överstruken etta och inte en fyra!)
Jordnötter med salt & vinegarsmak??? 2 av 5

Pringleskopior som var ganska goda, 3 av 5

Oslagbara. Bästa chipsen ever!! 5 av 5

3 kommentarer:

  1. Åh jag älskar de chipsen, dock bara smakat svenska varianter :)

    SvaraRadera
  2. Jag gör precis samma sak - att gå på upptäcktsfärd i ett annat lands matbutiker är det absolut roligaste som finns! Det är SÅ spännande att se vad andra kulturer väljer att äta, och vad som inte stämmer in med vad vi skulle välja (som USA och all denna kanel! Kaneltuggummin, kaneltandpetare, kanelflingor, kanel-ALLT! För att inte tala om allt detta jordnötssmör!)

    Jag är ingen chipsmänniska och äter väldigt sällan salta snacks överhuvudtaget (choklad däremot, yum!) men om jag äter några så väljer jag gärna just salt and vinegar! Synd att vi inte har fler versioner här hemma i Sverige, men det är väl inte så många som lockas av det...

    Kul inlägg!

    SvaraRadera
  3. Du verkar ha missat Hula Hoops Salt & Vinegar, de gillar jag extra mycket. Men de kanske inte finns på ön?

    SvaraRadera