söndag 22 maj 2011

Pho Bo



En lättlagad, god och framförallt väldigt fräsch rätt som man kan variera i det oändliga. Pho bo är en vietnamesisk rätt från början. Den här varianten hämtade jag från ett inte allt för gammalt Buffénummer. Sedan ändrade jag lite beroende på vad jag hade hemma. Gott blev det iaf. 

Lime och koriander är "måsten" i denna rätt

Pho Bo
4 pers

ca 200 gram biff (jag använde rostas med gott resultat)
250 gram risnudlar (går säkert bra med andra nudlar också)
1 morot
1 röd chili
1 scharlottenlök
en näve broccolibuketter
150 gram färska böngroddar
1 dl salta jordnötter (jag uteslöt dessa, och de saknades inte...)
2 dl plockade örter (koriander är ett måste tycker jag, men basilika och mynta passar också)
1 lime i klyftor
några droppar fisksås
salt och peppar

Buljong
ca 12 dl vatten
3/4 dl koncentrerad kyckling- eller kalvfond
3 citrongräs
ca 6 cm ingefära
1 scharlottenlök

Fräscht och smalt....


Gör så här:
  1. Börja med buljongen. Skär citrongräs och ingefära i små bitar. Koka upp vatten och fond tillsammans med citrongräset, ingefära och skalad och halverad scharlottenlök. Låt stå och dra en timme om tid finns.
  2. Koka nudlarna enligt anvisning och spola dem i kallt vatten. Rör ner lite olja så att de inte klibbar ihop.
  3. Skala och skär morot och lök i tunna skivor. Lägg morot, lök, broccolibuketter och böngroddar i en skål. (Jag fräste dessa ingredienser mycket hastigt i lite olja men i originalet ska det vara helt råa grönsaker, en smaksak) Hacka eventuella nötter och chili och lägg i en separata skålar.
  4. Stek köttet i smör i het stekpanna någon minut på varje sida. (Gärna rosa kärna) Krydda med salt och peppar. Låt dem svalna och skär dem i så tunna skivor du kan. 
  5. Sila av buljongen, häll tillbaka i kastullen och koka upp. 
  6. Servera nudlarna i portionsskålar och toppa med grönsaker, böngroddar, örter och biff. Slå på het buljong och toppa med eventuella nötter och lime i klyftor samt finhackad chili. Vill man ha sin rätt lite mustigare och saltare kan man droppa på lite fisksås.
Vietnamesisk Pho Bo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar