söndag 15 maj 2011

Bokskogswok

Vinbärssnäcka
Min klass åkte ut till Torups rekreationområde (bokskogen) för att uppleva lite natur och övernatta i Malmö naturskolas hus. Vädret var fantastiskt. Inte så soligt och inte jättevarmt men helt vindstilla. På förmiddagen dag ett gick vi en rejäl runda och visst är det härligt med alla nya intryck. Många nyfikna ögon hittade både vinbärssnäckor och sniglar. Jag berättade att de stora snäckorna var ätliga och var goda med vitlök. Skeptiska ock lite smått äcklade plockade barnen upp sina matsäckar istället.


På kvällen drog vi igång ett par eldhärdar för att grilla lite av varje som barnen haft med sig. Mycket korv blev det. Min kollega satte ett par elever att baka pinnbröd, själv instruerade jag ett par andra att skiva paprika och morot och hacka vitlök. Jag lånade naturskolans wokpanna och wokade grönsaker som sedan kryddades med följande röra:
thaibasilika
limeblad
ingefära
soja
lime
chili
tomatpuré
grillad paprika
fisksås
koriander
sesamolja
kokosmjölk

Grönsakswok i det fria

Frukostbuffé
Många vågade smaka och några åt med god aptit så det tar jag som ett gott betyg.
Efter en natt med spökerier, snarkande kollegor och väldigt lite sömn så dukades frukosten upp utanför huset. Vi fick också i oss lite sött i form av en nyplockad bikaka. Naturskolan hade haft en biodlarkurs kvällen innan och lämnat lite smakprov till oss. Tack!

De flesta tyckte att det var gott med honung
Kladdigt, sött och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar