söndag 3 april 2011

Kaffeläsk i Kristianstad - Spirit of Food

Kaffeläsk och Marabou, nutricious!

Helgen var vikt åt innebandy. Skånemästerskapet för äldste sonens lag skulle spelas i Kristianstad. Staden som har "Spirit of Food" som signum. Vi tog bussen dit och eftersom vi hade några minuter tillgodo innan bussen skulle gå så smet vi in på Pressbyrån för att köpa något att dricka. Där hittade jag en läsk med kaffesmak! Jag är definitivt ingen läskdrickare överhuvudtaget men med kaffesmak! Måste provas. Burken var dessutom ganska fräck. Den visade sig komma från Spendrups och smaken var bättre än väntat. Jag hade inte några höga förväntningar direkt. En viss kaffesmak och inte så söt som jag trodde att den skulle vara. Betyget får faktiskt bli 3 av 5.
Till denna läskeblask satt det fint med en frukt och mandel från Marabou. Aldrig fel! Den nya designen är ganska snygg.
Väl framme i Kristianstad efter en stunds sömn blev vi hämtade av min mor. Vi skulle sova hos henne då det var tidig samling dagen därpå. Hon bjöd på köttfärslimpa med trattkantareller, kokt potatis och brun sås. Gott att bli ompysslad av mamsen ibland.

Teapot
Toast och te på Teapot
Mellan matchandet nästkommande dag gjorde jag och mamma Kristianstad. Vi fikade på Teapot som var en trevlig bekantskap. Ett oansenligt yttre men en trappa upp öppnar sig ett paradis för te-entusiaster. Nu är inte det min kopp te så att säga men trevligt och gott var det. De hade typ 50 tesorter att välja på och alla tekoppar på stället är olika, precis som möblemanget. Har du vägarna förbi Kristianstad så stanna gärna till och ta en fika.

Naturgott i Kristianstad
Ett annat trevligt besök du kan göra i Kristianstad är på Naturgott på Vendesgatan. De har allt från lakritsrötter till allehanda gryn och kryddor. Det är fantastiskt kul att gå och frossa i denna trevliga och välfyllda butik. Man kommer alltid ut med massor av nötter i choklad och andra godsaker.



Hur gick det då i innebandyn? Jo, sonens lag Gårdarike blev skånska mästare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar