fredag 29 april 2011

Grillspett med ugnspotatis och ajvarröra

Grillspett med rostas

Rostas är en bra styckningsdetalj när det ska göras spett. Det är den mindre muskeldelen av rostbiffen och den kan ofta hittas i bit till hyfsat pris. Idag fanns det inte tid att marinera så jag penslade bara rostasbitarna i chiliolja från Santa Maria. På ICA köpte jag en påse importerad färskpotatis som jag bara hivade in i ugnen på 210 grader i ca 30 minuter med lite olja, färska örter från trädgården, salt och peppar. Tillbehöret hämtade jag från en grillbilaga till någon kvällstidning. Den består av turkisk yoghurt, stark ajvar, hackad gurka och lite salt. Gurkan var jag lite skeptisk till men den gav en jättefin krispighet till såsen. Proportionerna kan du variera själv. Jag tog typ två delar yoghurt och en del ajvar.
När det var ca 10 minuter kvar av ugnstiden så hivade jag in ett par lökar som fick baka en stund.

Ajvarröra med gurka

Färdigträdda och färdigpenslade spett
 
Slutresultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar