lördag 25 februari 2012

Grillpremiär med Chokladfondant

En vecka med temperaturer över nollan = vår. Härligt, när dessutom vårt gudbarn Julia skulle komma på middag så passade det bra att vårstäda och inviga grillen. Julias favorit är grillad lax och fiskbilen från Lomma levererar som vanligt på fredagar. Lite värre var det med kol/briketter. De lyckades skaka fram en påse på ICA men de tittade lite konstigt på mig då det dessutom blåste halv storm ute.
Grillat blev det iallafall och gott som attan. Jag brukar snabbgrava laxen i någon timme vilket ger den en härlig "ingrodd" sälta samtidigt som jag har upptäckt att laxen inte fastnar alls så lätt på gallret om du har gravat den lite. Till laxen önskade Adrian potatismos och som grädde på moset gjorde jag en variant på cidersmörsåsen från receptet på laxschnitzlar.

Snabbgravning med salt, socker och dill

Årets första grillning 2012-02-24
Lax med kryddblandningen "Barking Mad Limepeppar" från The Spice Tree
Chokladfondant har jag bara ätit på restaurang men jag tänkte försöka briljera lite för Julia. Resultatet blev inte optimalt men ändå riktigt gott. Jag gjorde nog felet att använda en muffinsform med stora pappersformar i. Jag inbillar mig att värmen inte riktigt kom åt i botten av pappersformen (som inte låg kloss i botten) Följ receptet och använd mazarinformar av aluminium så borde det funka.

Chokladfondant med ananas och passionsfrukt
4 pers

0.75 dl socker
2 ägg
2 äggulor
100 gram smör
100 gram mörk choklad (70%)
2 1/2 msk vetemjöl
1/2 ananas
3 passionsfrukter
1 dl grädde

Fondanter

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225 grader. Vispa socker, ägg och äggulor pösigt. 
  2. Smält smöret i en kastrull och ta bort från värmen. Bryt ner chokladen och rör tills den smält.
  3. Blanda smör och chokladblandningen med socker och ägg.
  4. Vänd ner mjölet och fördela sedan smeten i mazarinformar och grädda mitt i ugnen i 8 minuter. Fondanten ska vara lös i mitten.
  5. Skala ananas och skär bort roten. Dela i mindre bitar och blanda med passionsfrukt. Vispa grädden. 
  6. Ta försiktigt bort mazarinformarna när de svalnat minst 15 minuter. Servera med grädde och frukt.
Makalöst god Chokladfondant

2 kommentarer:

  1. Ser ut som ni har fått vår i Blekinge :). Här ligger lite snö kvar.
    Jisses, vad jag blir sugen på grillning när jag ser din Lax !!! Avis !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blekinge var längesedan! Skåne är det som gäller sedan typ 24 år tillbaka.

      Radera