tisdag 21 februari 2012

Eat Street



Jag fick lite material hemskickat om en TV-serie som just nu går på TNT7. En kanal som man lätt missar. Jag har själv inte sett serien ännu men tänkte titta imorgon onsdag klockan 18.00 och 18.30.
Serien som går för andra säsongen heter Eat Street och handlar om gatumat från Nordamerika. Riktigt flottigt och onyttigt verkar det vara och det kan ju vara ett ombyte som förnöjer i nyttodjungeln.

Jag fick också ett par recept från serien skickade till mig av vilka jag provat följande väldigt amerikanska burgare som tydligen serveras ur en rosa 50-talstruck i Nashville, Tennessee. I receptet är varje burgare på 250 gram men jag valde att göra mer lunchlagom burgare på ca 100-150 gram styck.


Jordnötssmörsburgare från Barbie Burgers 
5 burgare

500 gram nötfärs
1 tsk salt
peppar
1 klyfta hackad vitlök
bacon
5 hamburgerbröd
jordnötssmör
10 skivor cheddarost

Färdiga för grillen/stekjärnet

Gör så här:
  1. Blanda färsen med salt, peppar och vitlök. Forma till fem bollar. Placera bollarna på bakplåtspapper och tryck lite lätt i mitten för att forma biffarna. Lägg dem åt sidan tills de ska grillas (eller stekas).
  2. Stek bacon till önskad konsistens.
  3. Grilla eller stek 3-5 minuter på varje sida och ställ sedan åt sidan och låt vila ett par minuter. 
  4. Bred jordnötssmör på både hamburgerbrödets botten och lock. Toppa med två skivor ost. Bygg på med burgare och bacon.

American burger med Maxbröd
Riktigt god sås till grillat





1 kommentar: