fredag 17 augusti 2012

Plommonmarmelad med kryddnejlika

Plommon som ska bli marmelad
Äldste sonen kom hem med en kasse plommon från flickvännens föräldrars trädgård. Jag fick dem under förutsättning att jag gjorde något med dem och att det blev ett blogginlägg av det. Sagt och gjort! Inspirationen kommer från en turkisk kokbok. Den här marmeladen skulle jag själv föreslå på en frukostmacka tillsammans med en god ost eller varför inte till ostbrickan.

Plommonmarmelad med kryddnejlika

2 kg plommon
1 kg syltsocker
3 kryddnejlikor
saften av en citron

Gör så här:
  1. Lägg plommon, socker och kryddnejlika i en stor kastrull. Skriv ner hur många plommon du har använt. Lika många kärnor ska du hitta sedan. 
  2. Koka ihop ca 15 minuter. Under kokets gång kan du börja fiska upp kärnor som du håller räkningen på.
  3. Skumma av om det behövs och pressa i en citron. 
  4. Gör ett test genom att ta lite marmelad på ett fat och ställ kallt. Dra sedan med fingret igenom och du märker hur konsistensen är. För lös, koka några min till. För hård, späd med vatten.
  5. Mosa med en gammal hederlig mosstöt eller mixa marmeladen. Själv mixade jag lite grann så att det blev lite "bitar" kvar. 
  6. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar.

2 kommentarer:

  1. Min marmelad efter ovanstående recept blev jättegod! Bejjan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Alltid roligt när folk faktiskt provar recepten och dessutom kommenterar. Tack!

      Radera