måndag 16 april 2012

Pakora

Friterade grönsaksknyten, Pakora


De här indiska friterade grönsaksknytena är bara så goda. Jag kan äta hur många som helst som snacks eller med någon god sås att dippa dem i och det är lätt att man drömmer sig tillbaka till Indien. Svårigheten med dessa knyten är att få tag på kikärtsmjöl.
Kikärtsmjöl
Jag har lyckan att ha en trevlig kollega med rötter i Pakistan. Hon försåg mig med ett paket mjöl och lite receptidéer. Annars är det asiatiska affärer som gäller tror jag. Jag botaniserade på nätet och hittade bl.a en trevlig blogg där recept på pakora fanns. Besök gärna Amy´s piece of cake.
Man kan experimentera med i princip vilka grönsaker man vill. Jag provade med kokt potatis, blomkål och spenat. Vill man ha en sås till kan man göra en yoghurtsås med mynta.
(I efterhand har jag fått en färdig mix som också kommer att testats senare.)

Pakora
4 pers

2,5 dl Besan (kikärtsmjöl)
1 tsk salt
1/2 tsk mald koriander
1/2 tsk gurkmeja
1/2 tsk chilipulver
1/2 tsk garam masala
1/2 tsk bakpulver
2 krossade vitlöksklyftor
1,75 dl vatten
frityrolja
1/2 blomkålshuvud
3-4 kokta potatisar
hackad bladspenat


Gör så här:
  1. Sikta mjölet ner i en bunke. Blanda i kryddor, vitlök och bakpulver. 
  2. Gör en grop i mjölet och häll i vattnet i omgångar samtidigt som du rör om rejält. Smeten ska bli tjock och ganska "trög".
  3. Koka blomkålen, som du tidigare delat i små buketter eller hackat, i en minut. Låt rinna av ordentligt. 
  4. Blanda i hackad kokt potatis, blomkål och spenat i smeten.
  5. Hetta upp olja till ca 180-190 grader och fritera klickar av grönskasröran i omgångar tills de är gyllengulbruna och frasiga (4-5 minuter). Ta upp med hålslev och lägg på hushållspapper.
  6. Ät dem nyfriterade eller kalla.



3 kommentarer:

  1. Shit, d SER gott ut!! o glutenfritt verkar d oxå va! Måst testa.

    SvaraRadera
  2. Jag hittade ett jättebra recept på kikärtsmjöl o tänkte att det kanske är nåt för dig?
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2012/04/kickin-kikartsknacke.html

    SvaraRadera
  3. Visst är det gott med pakora, spännande grönsakskombination du gjort.

    Tack för länkningen till min sida!

    SvaraRadera