onsdag 4 april 2012

Limekryddad lax med örtsås och primörer

Limekryddad lax med örtsås och primörer

I ett av de senaste numren av Allt om Mat fanns ett recept på fänkålskryddad lax. Fänkål fungerar inte så bra i familjen så jag kryddade på mitt sätt och gjorde en variant av receptet. Trots idogt tjatande från resterande familjemedlemmar så vägrade jag att ge mig ut och grilla i de få graderna halvstormande aprilväder. Jag använde en hel bit laxfilé med skinnet kvar. I originalreceptet är det skinnfri filé som man skär i bitar och tillagar endast i ugnen. Jag föredrar en god stekyta om jag får välja. Jag fräste på laxen rejält på köttsidan på grilljärnet istället och körde sedan in hela anrättningen i ugnen för att låta fisken gå klar där. Under tiden kan man ägna sig åt tillbehören och sippa lite på matlagningsölet som blev en skotsk ekologisk Black Isle (nr 1524) . Helt okej öl som doftar gott och har en bra balans mellan humle och malt. Frisk och ganska örtig/blommig i smaken. 4 av 5.


Limekryddad lax med örtsås och primörer
4 pers

600-800 gram laxfilé
valfri kryddning (jag använde Barking Mad Limepeppar från The Spice Tree)
1 msk salt
Örtsås:
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
0,75 dl hemmagjord fiskfond eller 1/2 dl konc fiskfond
1 1/2 dl vatten
2 dl torrt vitt vin
1 1/2 dl grädde
salt och peppar
2 dl grovhackade örter (jag använde dill och färsk bladspenat)
Smörslungade primörer:
några stjälkar salladslök
några rädisor
några sparrisar
färskpotatis
en rejäl klick smör
salt och peppar


Gör så här:
  1. Krydda laxen rejält med en blandning av dina valda kryddor och saltet. Lägg fisken i dubbla plastpåsar och lägg i kylen ca 8 timmar.
  2. Skala och hacka schalottenlök och vitlök. Fräs i smör på låg värme ett par minuter. Tillsätt fond, vatten och vin. Låt koka ihop till hälften.
  3. Tillsätt grädden och koka ihop några minuter till. Smaka av med salt och peppar. Hit kan förberedas. 
  4. Sätt ugnen på 125 grader. Stek den hela laxfilén med skinnsidan ner i stekpanna eller grilljärn. Vänd på laxen och ställ in hela stekjärnet i ugnen om det tål det. Stek tills innertempen är ca 55 grader. 
  5. Ansa salladslök och rädisor. Bryt den nedersta delen av sparrisen och halvera på längden. Koka potatisen. Koka sparris, lök och rädisor ca 2 minuter i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och tillsätt smör, salt och peppar. 
  6. Tillsätt örter till såsen och mixa den skummig till en grön sås.
Till dessert önskade barnen sig grillad banan med choklad. Det blev ju som sagt ingen grillning men eftersom ugnen var på så var det bara att höja tempen till 220 och sedan hiva en några foliepaket. Skär en skåra längs med bananen och pressa ner mjölkchoklad i bitar. Gör foliepaket och ställ in i ugnen (eller lägg i grillglöden). Vänta tills chokladen smält ordentligt och ät med tesked. Enkelt och riktigt smaskigt. 

Ugnsbakad banan med mjölkchoklad, Yummy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar