fredag 5 augusti 2011

Laxsallad med zucchini

Somrigt och fräscht

Den här somriga salladen med zucchini och lax med en god senapsdressing passar att servera till varm nykokt färskpotatis. Naturligtvis är det bäst med färsk lax men eftersom vår fiskbil har semester provade jag de färdiga laxkuberna från ICA i 300 grams påse. Ganska fina laxbitar från odlad norsk lax (även om vi hittade något enstaka ben).


Laxsallad med zucchini
4 pers

600 gram zucchini
1 gul paprika
500 gram laxfilé
salt
1 dl finhackad dill
1 dl finhackad gräslök
Dressing:
4 msk skånsk senap
1 msk strösocker
2 msk vatten
4 msk matlagningsgrädde

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Skala och skär zucchinin i bitar och läggi en ugnssäker form. Skär paprika i bitar och blanda med zucchini. Strö på salt och täck med folie. Ställ mitt i ugnen, 15 min med folie och 5 min utan.
  2. Skär under tiden laxen i kuber och salta lätt. När zucchinin gått sina 20 minuter i ugnen så lägg laxen ovanpå och stek ytterligare 5 min. Låt allt kallna.
  3. Vispa samman ingredienserna till dressingen. Blanda försiktigt den kalla laxsalladen med dill och gräslök. Servera med nykokt potatis och kall dressing.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar