måndag 11 juli 2011

Jordgubbschutney



Svenska smakrika jordgubbar tillsammans med chili och ingefära gör den här chutneyn till en höjdare till det grillade i sommar. Chutneyn klarar sig i kylen flera dagar. Nästa gång ska jag prova med lite syltsocker istället för råsocker. Tänker mig att hållbarheten blir bättre och konsistensen lite mindre lös. Min chutney blev i lösaste laget. Nästa kok ska jag nog ha i lite mer sambal också. Tycker att det ska vara lite hetta till.

Jordgubbschutney
ca 4 dl

1 liter jordgubbar
1 färsk gul lök
1 msk rapsolja
1/2dl råsocker
1 krm salt
1 tsk riven färsk ingefära
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk sambal oelek
2 msk hackad mynta

Gör så här:
  1. Skär jordgubbarna i bitar. Skala och hacka löken.
  2. Fräs löken i olja i en kastrull. Rör i resten av ingredienserna.
  3. Låt chutneyn koka ihop i ca 15-20 minuter utan lock.
  4. Häll upp i en burk och låt kallna.



    1 kommentar:

    1. åh, gott med ingefära i, det hade jag inte i min jordgubbssalsa, men det skulle jag nog ha haft, för det låter riktigt mumsigt!

      SvaraRadera