onsdag 14 augusti 2013

Gifflar med jordgubbar och vit choklad


Gifflar med jordgubbar och vit choklad
Inför yngste sonens 11-årskalas bakade jag de här gifflarna som fanns som recept i ett av de senaste numren av Allt om Mat. Gifflarna är perfekta till sensommarfikat med sin fräscha smak av jordgubbar. De är väldigt enkla att röra ihop och de är kalljästa och jäser bara en gång.

Gifflar med jordgubbar och vit choklad
32 stycken

150 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
50 gram jäst
5 dl mjölk
ca 13 dl vetemjöl
150 gram vit choklad
1/2 liter jordgubbar
ägg
strösocker

Gör så här:
  1. Rör ihop det rumsvarma smöret med socker och salt. Blanda ut jästen med den kalla mjölken. Häll mjölken över smöret, tillsätt mjölet och blanda ihop till en smidig deg.
  2. Dela degen i fyra delar och kavla ut varje del till en cirkel på en rejält mjölad arbetsyta. Skär varje cirkel i 8 triangelformade bitar.
  3. Bryt chokladen i 32 bitar. Lägg en bit på den breda biten av trianglarna och lägg på lite skivade jordgubbar innan du rullar ihop dem från den breda sidan. Lägg på plåt med bakplåtspapper.
  4. Låt jäsa övertäckta i ca 2 timmar. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla med ägg och strö på lite strösocker innan du gräddar gifflarna i ca 10 minuter mitt i ugnen. Låt dem svalna på ett galler. 

2 kommentarer:

  1. Detta recept är toppen och går dessutom att variera med många roliga fyllningar och smaker. Har använt det några gånger sen jag såg det i tidningen förra året. Och så igår när jag skulle baka hittade jag inte receptet... Googlar och kommer till din sida!! Stort tack för att du lagt upp receptet! /Åsa

    SvaraRadera