måndag 14 juli 2014

Vietnamesiska citrongrässpett

Vietnamesiska citrongrässpett och glasnudelsallad
Inspirationen till den här anrättningen fick jag av Julia som hade en variant av receptet med sig hem från en matlagningskurs i Vietnam. Jag googlade runt lite för att se om det fanns fler varianter innan jag blandade ihop min egen färs. Det man bör tänka på för att färsen ska hålla ihop är att den är fet. Köp alltså fläskfärs och inget annat. Vädret tillät inte grillning så jag grillade dem i ugnen med gott resultat även om grillning ute är att föredra. Glasnudelsalladen som jag serverade till spetten finns länkad här. Så här blev resultatet:



Vietnamesiska citrongrässpett
6 pers

800 gram fläskfärs
6 citrongrässtjälkar
1 msk sesamolja
3 salladslökar
1,5 cm ingefära
4 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 msk flytande honung
2 msk bbq-sås
2 msk curry
1 msk fisksås
1/2 kruka koriander
2 tsk paprikapulver
2 tsk salt




Gör så här:
  1. plocka av det yttersta lagret på citrongräset. Lägg detta i en mixer tillsammans med övriga ingredienser (utom färsen). Mixa!
  2. Blanda det mixade med färsen och lägg i kylen en stund.
  3. Forma bollar runt cirongräsen med lätt oljade händer. Bestäms själv hur stora de ska vara och anpassa grilltiden efter det. Själv gjorde jag bollar på ca 80 gram. Färsen som blev över satte jag på vanliga grillspett då jag bara hade 6 stjälkar citrongräs.
  4. Grilla eller stek/grilla i ugnen på ca 200 grader. När de börjar se färdiga ut (ca 15 min) så höj tempen och sätt på grillfunktionen för att få färg på dem.
  5. Servera med en glasnudelsallad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar